praktik

 
hallå alla glada!
då var det torsdag är det inte fantastiskt vad tiden går fort när man har kul!?
 
denna veckan hade jag praktik måndag-onsdag
 
måndag gick jag bara 4 timmar i butik, egentligen ska jag resterande 4 timmar ha självstudier men jag har varit lite sjuker på senaste så det fick bli en sväng till doktorn istället. det är bara att hoppas på att det blir bättre nästa vecka! hur som hellst, det var mest varuhantering och rodda om butiken som gällde på måndagen.
 
Tisdag! då satte vi igång och gjorde månadens bukett!en bukett som vi ska tillverka hela månaden till ett förmånligt pris, så vi gjorde väl runt en 25 buketter några små och några stora. Jag har då inte fått upp mitt tempo än så jag gjorde ju då bara några stycken men ändå jag tyckte att tillslut så blev det bra. det är kul och intressant för det var jag och så en tjej till som hade varit mamma ledig och börjat jobba igen, hon hade jobbat i ca 10 år och hon hade en annan teknik än den jag lärt mig, hon gillade mer det kompakta. och jag tror det är skit bra att få jobba med alla typer av florister så man lär sig allas olika knep, tekniker och sätt att se på hantverket.
 
sen gjorde jag 2 olika rundbundna buketter som var blomsterbuden större med krysantemum lite vita rosor och vaxblomma
den andra buketten var lite mer kompakt jag kommer inte ihåg riktigt var det var i den för jag fick 5 minuter på mig att göra den sen kom budfirman och skulle hämta. det var bra att jag fick lite tidspress för annars står jag bara där och petar och det slutar med att jag blir irriterad för att jag gör det värre haha!...
 
 
sen började jag på prisvärda rosbuketter med 15 rosor blandade färger + läderblad klart! cirka 13 buketter
 
 
 
det gjorde jag färdigt onsdag morgon, sedan kom våran älskade lärare på besök man blir så glad va!
det är uppskattat att du kom för det är motiverande att ha en sån engagerad lärare stjärna i kanten till dig!
 
 
och runt lunchtid satte jag igång med två beställningar på begravningskransar. Det kändes jätte nervöst okej med buketter visst är det tråkigt om jag gör fel men det går att lösa. att ta emot begravningsbeställning. tänk om kunden blir missnöjd eller att något är fel man dör ju bara en gång. det går inte att rätta till.
 
så på första beställningen stog det: En krans med vitt och lime...japp så ska vi se hehe...
 
men som tur var stog bella också brevid och gjorde kransar så jag kunde rådfråga och hon kunde hjälpa mig. jag tyckte ändå att den var inte så pjåkig. vad tycker ni?
 
Nu hoppas vi att under natten kommer den lilla nejlike knoppen slå ut den höjs upp lite till höger...
 
beställning nr 2 : Aspidistra blad, röda rosor och kalla samt brudslöja. Nu hade brudslöjan tagit slut så då sticker dom i det morgonen efter istället.
för att få upp lite volym så rullade jag en del aspedistra blad på lite olika sätt.
efter detta så kan jag känna lite så att jag ´gillar inte Zantedeschia (kalla)  dom är ju alldeles för sköra dom små liven, dom klarar ju inte ens av att tryckas genom oasisen,. Ja jag håller med om att det är jätte vackert när dom hänger ner över kransen men vilket jäkla jobb. jag vet också att det finns något som heter dubbelskaftning men jag har inte riktigt fattat funktionen men jag ka kolla upp detta och återkommer.
 
(till min tröst insåg jag att jag inte var den enda som tyckte att tekniken var lite oklar)
 
 
okej det var praktiken trivs som fisken i vattnet! första gången som tiden verkligen bara rinner iväg på min arbetsplats varje dag! alltid samma kommentar: men oj är klockan redan kvart över 6!?
 
imorgon har vi prova på dag öppet hu på skolan jag har gjort lite små buketter eftersom vi har öppet butiken välkomna!  ska försöka göra ett kort inlägg imorgon med! nu in i duschen på med pyjamasen och ner i sängen!
 
god natt alla!!


Kommentarer
Postat av: Sara

Jösses så fint! :)

2013-04-14 @ 21:55:12
URL: http://lilja.webblogg.se/
Postat av: maria

åhhhh, en fröjd att hälsa på när jag får så mycket beröm för er <3 ni är fantastiska allihop, kom ihåg det, underbara bilder, stjärna i kanten till dig också, på alla sätt// Fröken

2013-04-15 @ 08:08:53
Postat av: Marléne

Ser super fint ut allt! Kämpa på! jag måste säga att du är väldigt kreativ i ditt skapande och jag snor nog några idéer om det är ok :) Men tyvärr tror jag att du lindat kransen åt fel håll med cypressen, nu går den motsols och jag har för mig att man ska linda den medsols. Men jag har ett tips med kallorna som du kan få, att man torkar rent stjälkarna från vatten innan man ska sticka i dem och tejpar med vanlig genomskinlig tejp längst ned på stjälken, kör en blomstertråd igenom tejpen och stjälken och enkelskaftar och förankrar eller dubbelskaftar, så sitter de bättre. För annars är det ju som du säger att de knappt går att trycka in i oasisen :) Ha det fint!

Svar: Heej! Vad roligt att du har kikat in på min blogg och tusen tack för tipsen! Vad duktig du var på att blogga mycket fina kreationer du har skapat jag hoppas att jag kan utvecklas lika mycket nu under året! Jag önskar dig stort lycka till denna veckan med slutproven. Jag hoppas allt går bra och om du hinner kan du väl ta lite kort så man får se hur allt blev:) ha det bra!
Amanda

2013-05-25 @ 23:29:07
URL: http://marlenesoderstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: