3 olika typer av butiker

jag har utforskat lite olika butiker I Milano.
det finns ganska manga blomsterförsäljare men jag måste saga att dom flesta är ganska gammelmodiga.
jag har iaf koncentrerat mig på 3 olika typer av blomsterbutiker.
 
nummer 1:
 
 
Tearose:
En exlusiv butik som ligger I Milanos guldgator i Montenaoleone.
Det finns även 2 andra butiker en i Monza och en i Rom.
Tearoses arbetar med bröllop, event butiksförsäljning. Dock inte begravningar.
I butiken på Montenapoleone har dom även en avdelning med exlusiva designkläder, samt parfymeri.
Tearose har ett motto som säger green and gorgeous. Deras egna stil anser dom själva vara i första hand enkelhet med en modern känsla. kreationerna ska överaska men samtidigt vara naturliga.
 
jag pratar med två av floristerna som jobbar där.
eller rättare sagt jag pratade med en florist som översatte till en annan florist.
det var dock lite svårt att förstå allt eftersom att engelskan var ganska bristande.
han berättade i alla fall stolt att han gått i antingen en skola hos Peter Hess i Schweiz. Detta hade han gjort i 2 år.
då kunde jag ju självklart inte låta bli och kolla upp denna Peter och vad detta var för något spännande.
och nu känner man sig ju lite halv dålig sådär på efterhand med tanke på att mannen verkar vara någon form av legend men man kan inte veta allt för er som känner som jag, här kommer lite extrainformation:


Peter Hess:
Boende i Schweiz, Allschwil. cirka 65 år på nacken har inspererat och lärt upp tusentals av florister sedan hans genombrott då han vann Junior champion Regio-Cup.han är även svetsare och skulptör.
han har då grundat skolan atelier5 som började i Schweiz men konceptet har sedan har spridit sig i resten av europa.
Han är även världsledande på Landart- att skapa konst enbart med material ifrån naturen.
 
 
(Bildkälla:http://www.floristil.it/portale/foto-pochagallery/14-tappa-a-basilea-ch/detail/103-img3575.html?tmpl=component)
Källa;http://www.flowerdecoration.ca/index.php/peter-hess


jag frågade även om det var svårt att få en blomsterbutik att gå runt i milano.
-nej inte med det läget vi har idag, våran butik har ett drömläge.
men samtidigt som jag har mina baktankar. när man ser att dom har vävt in både kläder och skönhetsvård i butiken.
floristdelen var bara ett liten del av butiken, en trappa ner hade dom dock själva arbetsplatsen.
-vi får nästan alla event uppdrag ifrån våran butik i Monza. vilket verkar vara en något större butik.
 
 
Blomsterbutik nr 2
det är en liten butik fylld med både plast och verkliga blommor.
jag ger upp att försöka hålla en konversation med den äldre damen som står och expiderar en kund,
damen är närmare 65 år och talar inte den lättaste italienskan. bakom disken står dörren öppet till ett annat rum, ser ut som ett kök/matsal, väldigt hemmatrevligt, med ett stort köksbord. Runt där sitter vad jag antar är familjemedlemar. jag kunde som sagt inte prata med henne men jag antar att damen och hennes familj bor där.
 denna typ av butik är väldigt vanilg men snarare mer utanför storstäderna.
 
"butik" nr 3
 
Dessa blomsterstånd, finns överallt I Milano.
en färdig bukett med blandade snitt kostar ungefär 10 euro alltså undefär 85 svenska kronor.
Ägaren är själv och jobbar ifrån kl.09:00 på morgonen till 09:00 på kvällen måndag till Söndag.
varje dag måste han sätta upp allt och senare på kvällen packa in I sin skåpbil.
-Det är Inga stora pengar hans "företag" omsätter men ska vi vara helt ärliga så kan man nog räkna ut att alla dessa blomsterstånd kanske inte alltid har alla rätta tillstånd,
I ren allmänhet skulle man väl kunna saga att en kassa apparat utrustad med en svart låda till skatteverket inte har synts till på någon av dessa stånd jag har varit på..om dom ens har en kassaaparat...
men jag måste dock säga att för en fattig student som jag är ju detta ställe guld värt;)
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: